Osmišljavanje sajta je proces kojim ova priča počinje. Traje danima ili godinama, od prve ideje do kompletne realizacije. Zapravo ovaj proces nikada ne prestaje, samo mu se intenzitet malo smanjuje ili povećava …

Razlog je taj što dobar sajt postane „živ organizam“. On se menja, raste, nadograđuje i prilagođava živeći neki svoj „digitalni život“.

Osmišljavanje tog života, stvaranje dobrog okruženja, nega…  kao i „sakupljanje plodova“ vaša je trajna briga.

osmišljavanje sajta
Osmišljavanje sajta od prve ideje do kompletne realizacije, pa onda i dalje

Pre izrade sajta treba da odgovorite na par jednostavnih pitanja:

  1. Ko sam ja?
  2. Šta je univerzum i kako je nastao?
  3. Šta je smisao života?
  4. Šta želim postići ovim sajtom?

Šalim se naravno. Na neke od ovih pitanja odgovore nećemo baš lako dobiti, a čekanje bi moglo potrajati. Ipak, bilo bi dobro da znate bar „privremen i radni“ odgovor na poslednje pitanje.

Moguće je naravno krenuti u malu avanturu, izgradnju novog veb-mesta bez jasne ideje šta želite time postići, pogotovu ako želite da istražujete, učite, pustite da vas put vodi…

Ovaj način ima svoje puno opravdanje, praktičan je put za sticanje rutine i iskustva. Svejedno da li „oštrite svoje pero“ ili se bakćete tehničkim delom veba. Ovo je kao vođenje vremenske prognoze na maloj televiziji, pisanje priloga za „pijačni barometar“…

ideje ciljevi osmišljavanje sajta

Većina ipak na umu ima neke ciljeve i planove. Dobro bi bilo malo ih osvestiti, verbalizovati, sebi i još ponekom glasno izgovoriti. Još bi bilo bolje da ih zapišete kao crtice-teze, a najbolje je da napravite mali elaborat koji bi bio koristan na više načina. O ovom više na…

Osmišljavanje sajta poslovne namene

Ako je vaše veb mesto posvećeno promociji i unapređenju posla, brenda ili vas lično, prostor za improvizaciju značajno se smanjuje.

U ovom delu života i poslovanja postoje jasna i poprilično kruta pravila. Neka pravila su dobri običaji, druga propisi i zakoni…

Postoje uhodani načini ali i potreba za inovacijom, ponekad i „revolucionarno novim pristupom“. Ovo je već deo kada je dobro konsultovati ili angažovati ljude od struke, jer greške mogu biti skupe.

Poslovanje podrazumeva različite klijente ali i konkurenciju, koja uvek kraičkom oka prati šta radite, koje su vam marketinške, razvojne, prodajne… i kakve već imate strategije. Tako da je vaš veb sajt najvidljiviji i reprezentativan deo vašeg poslovanja. Sve to, daje mu sve veću važnost u vremenu pred nama. O svemu ovom dobro je misliti već u ovoj fazi u kojoj je sve još mogućnost i ideja.

Veličina sajta i funkcionalnost

Veličina firme nije nužno u korelaciji sa veličinom veb sajta. Tako neka firma može biti velika po: broju radnika, prometu koji ostvaruje, proizvodnji, vrednosti na berzi… a imati odličan – mali veb sajt. Sa druge strane firma sa nekoliko zaposlenih može angažovati velike veb resurse i bazirati svoj kompletan posao na vebu.

Funkcionalnost, odnosno količina i složenost zadataka koje veb sajt treba da obavi, u direktnoj je vezi sa izborom tehnoligije i veličinom potrebnih resursa. Ti resursi imaju naravno svoju cenu, a zahtevaju i poznavanje tehnologije koju koristite.

To u praksi znači, da na primer svetski poznata advokatska kancelarija može imati odličan veb sajt sa 4-5 jednostavnih HTML strana, a mala veb prodavnica hiljade artikala, nekoliko načina plaćanja, popuste za „članove“ odnosno registrovane korisnike, akcije, promocije…

„Minimalnu funkcionalnost“ imaju sajtovi sa samo informativnom funkcijom. Njihova je uloga da nam predstave svoje vlasnike: Ko su oni, čime se bave, gde se nalaze, za šta se zalažu… i na kraju da ostave neki kanal za komunikaciju. To je obično adrese, telefoni ali sve češće i društvene mreže…

Imati lepo osmišljen i dobro napravljen sajt sa osnovnom funkcionalnošću, mnogo je bolje nego početi čardak „Ni na nebu ni na zemlji“ koji nikada neće biti završen ili funkcionalan. Slična stvar sa kućama, deo je mentaliteta u nekim našim krajevima.